شكار انرژي بيشتر با نوع جديد پيل خورشيدي هيبريدي


جهان اطلاعات

جدیدترین مطالب علمی، فناوری وکاربردی جهان

شكار انرژي بيشتر با نوع جديد پيل خورشيدي هيبريدي



بنا بر اظهارات دانشمنداني از دانشگاه کمبريج مي‌توان راندمان بيشينه پانل‌هاي خورشيدي را با پيل‌هاي خورشيدي جديد تا بيش از 25 درصد افزايش داد.

دانشمنداني از آزمايشگاه کاونديش، واقع در بخش فيزيک دانشگاه کمبريج، نوع بديعي از پيل خورشيدي ساخته‌اند که مي‌تواند انرژي خورشيدي را با بازده بيشتري نسبت به طراحي‌هاي متداول جمع‌آوري کنند.

پيل‌هاي خورشيدي متداول فقط قادر به گيراندازي قسمتي از نور خورشيد هستند و بسياري از انرژي نور جذب شده، بويژه فوتون‌هاي آبي، به صورت گرما تلف مي‌شوند. اين ناتواني در استخراج کامل انرژي تمام رنگ‌هاي مختلف نور در نگاه اول بدين معناست که پيل‌هاي خورشيدي متداول قادر به تبديل بيش از 34 درصدي نور خورشيدي قابل دسترس به توان الکتريکي نيستند.

اين گروه تحقيقاتي کمبريج، به رهبري استاد «نيل گرينهام» و استاد «سير ريچارد فريند»، يک پيل هيبريدي ساخته‌اند که نور قرمز را جذب مي‌کند و انرژي مازاد نور آبي را براي افزايش جريان الکتريکي به خدمت مي‌گيرد.

معمولا يک پيل خورشيدي به ازاي هر فوتون جذب شده يک الکترون واحد توليد مي‌کند. با اين حال با افزودن پنتاسين، يک نيمه‌رساناي آلي، اين پيل‌هاي خورشيدي مي‌توانند دو الکترون به ازاي هر فوتون از طيف نور آبي توليد کنند. اين مي‌تواند پيل‌ها را قادر به گيراندازي 44 درصدي انرژي خورشيدي دريافتي کند.

«برونو ارلر»، محقق ارشد اين گروه تحقيقاتي گفت: پيل‌هاي خورشيدي هيبريدي و آلي نسبت به فناوري سيليکوني حاضر ممتاز هستند، زيرا مي‌توانند در مقادير زياد و با قيمت کم با استفاده از چاپ غلتک - به - غلتک (roll-to-roll) توليد شوند. با اين حال، قسمت اعظم قيمت يک نيروگاه خورشيدي به زمين، نيروي کار انساني و سخت افزار مربوط مي‌شود. در نتيجه، حتي اگر پانل‌هاي خورشيدي آلي داراي قيمت کمتري باشند، ما مجبور هستيم کارآيي آنها را بهبود بخشيم تا آنها را رقابتي کنيم.

«مارک ويلسون»، يکي ديگر از اين پژوهشگران مي‌گويد: اين بسيار مهم است که ما به سمت منابع بادوام انرژي حرکت کنيم و کمک به پيدا کردن راه‌حل‌هاي ممکن هيجان‌آور است.

اين پژوهشگران، جزئيات نتايج کار تحقيقاتي خود را در مجله‌ «Nano Letters» منتشر کرده‌اند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 22:29| توسط حسین رستمی زاده|















قالب جدید وبلاگ پيچك دات نت